Radio ei ihan heti käy mielessä, jos on tarkoitus hakea vinkkejä sisustukseen; eihän sen kautta näe yhtään mitään! Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että radio on viihdyttänyt ihmisiä jo yli vuosisadan ajan eikä ole kuollut mihinkään, vaikka sitä on moneen kertaan ennustettu niin television kuin internetin tulon jälkeen. Radiolle on edelleen yleisönsä ja sitä yleisöä kiinnostaa myös sisustaminen.
Kuten jo mainittu, radio on edelleen suosittu ja suomalaisista jopa 4,4 miljoonaa kuuntelee radiota viikottain. Kuulijakunta painottuu erityisesti vanhempaan väestöön, mutta monilla radio on päällä esimerkiksi autoillessa, kun katse on kuitenkin pidettävä tiessä. Internetin ansiosta radio on jopa palauttanut suosiotaan; kun ihmiset ovat yhä enemmän tien päällä ja kaikilla on aina mukanaan pieni taskuun mahtuva tietokone, jolla pääsee internetiin, eivät radio-ohjelmat ole yleensä paria klikkausta kauempana.
Sisustusohjelmat eivät aina vaadi kuvaa
Moni kuvittelee turhaan, että sisustusohjelmat ovat puhtaasti visuaalisia, eli niitä ei voi yksinkertaisesti toteuttaa radion kautta. Näin ei kuitenkaan ole. Radio-ohjelmia kuunneltaessa tulee huomanneeksi, että niissä panostetaan enemmän kerrontaan kuin televisiossa. Radiossa siis tiedostetaan, että vastaanottaja luottaa korviinsa eikä silmiinsä. Suomen suosituimmat sisustusohjelmat tulevat edelleen televisiosta, mutta valistunut sisustaja hakee vinkkejä myös muualta. Näihin vaihtoehtoihin kuuluvat niin internet kuin radiokin.
Kun keskustellaan taiteesta ja sisustamisesta, on tärkeää pitää kertomansa asia mahdollisimman kuvailevana. Keskiverto radion kuuntelija pystyy kyllä hahmottamaan hyvin, mitä on tarjolla, jos vain vähänkin jaksaa panostaa kertomaansa. Tätä voisi verrata kirjoittamalla kuvailuun, sillä taidetta myydessä vaikkapa Gallerix on panostanut hyvin kuvailemaan sisältöään ja pyrkii siihen, että sen tuotteista kerrotaan netissä mahdollisimman tarkasti. Tällaisen tuotteen kohdalla ostajaa kiinnostavat takuulla yksityiskohdat ja Gallerix -verkkokauppa on huomioinut tämän.
Perinteisen radion lisäksi ihmiset kuuntelevat nykyään myös monenlaisia podcasteja, jotka toimivat netin kautta ja ne ovat kuunneltavissa juuri silloin kuin itse haluat. Moni radio-ohjelma on havahtunut tähän ja pyrkii täydentämään tarjontaansa podcastilla, jossa pureudutaan johonkin aiheeseen vähän syvällisemmin, sillä radioaalloilla on vain 24 tuntia aikaa päivässä, mutta internetin välityksellä tilaa on rajattomasti.
Myös itse radiolla voi sisustaa
Radio on aivan mahtava sisustuselementti jo itsessään. Vanhoja retroradioja ostetaan hyvällä hinnalla ympäri Suomen ja moni on havahtunut siihen, että mökin nurkissa saattaa olla melkoinen kultakimpale, jota ei aikaisemmin ole huomannut. Radion ei välttämättä tarvitse olla edes toimiva; riittää, että se on päällisin puolin siisti ja näyttää hyvältä.
Toisaalta suurin osa haluaa radion, jota voi ihan oikeasti kuunnella. Ja koska retro on ollut muodissa jo pidemmän aikaa, ei varmaan tule kenellekään yllätyksenä, että markkinoille on tullut näitä vanhempien radioiden ulkonäköä jäljitteleviä uudempia malleja. Ne toimivat ihan kuin ennen vanhaan tai sitten niissä on itse radion lisäksi myös uusia ominaisuuksia kuten vaikkapa USB-portti tai nettiantenni, jonka avulla radiolla voi kuunnella nettiradiota.
Syy radion suosioon on se, että radio on melko ajaton sisustuselementti. Kuten tiedämme, se on kestänyt aikaa ja siitä on edelleen iloa, joten se on melkeinpä pakollinen hankinta kotiin. Monissa lemmikkitalouksissa on myös hoksattu laittaa radio päälle vaikkapa kauppareissun ajaksi, jotta lemmikki ei tuntisi oloaan yksinäiseksi.