Miten tehdä kiinnostavia radiomainoksia?

Suomessa on lukematon määrä radiokanavia. Valtakunnallisten mainosradiokanavien kuten Radio Nova, NRJ ja Radio Nostalgia ja Ylen radiokanavien lisäksi on satoja paikallisia radiokanavia. Kaikille näille kanaville myydään myös mainoksia. Lisäksi netissä toimii erilaisia nettiradiokanavia. Kaikki muut radiokanavat paitsi Ylen kanavat ovat mainosrahoitteisia. Se tarkoittaa sitä, että kaikki radiokanavan tarvitsemat tulot tulevat mainosmyynnistä tai erilaisista markkinayhteistöistä. Radiomainonta onkin kustannustehokas markkinointiväline etenkin oikealla tavalla toteutettuna. Erityisesti paikallisten tuotteiden ja tapahtumien mainonnassa radiokanava on loistava paikka kuulua ja näkyä. Nykyään radiokanavilla on myös nettisivut, joille myydään mainosnäkyvyyttä perinteisen äänen lisäksi.

Radiomainoksen peruselementti on luonnollisesti ääni. Koko viestintä tapahtuu äänen kautta. Lähtökohtana radiomainoksen tekemisessä on oman tuotteen tuntemus. Jos myyntiartikkelina on esimerkiksi kissanruoka, on arvioitava oikea radiokanava tämän tuotteen ostajaryhmän selvittämiseksi. Lemmikkieläimiä on toki ympäri Suomen erilaisilla ihmisillä. Jos kyseessä on jokin paikallinen ravintotuote, jota saadaan esimerkiksi läheisiltä teurastamoilta, voi sen seudun paikallisradio olla luonteva mainosympäristö tämän kaltaisen tuotteen mainostukselle. Suomalaiselle lemmikkieläinten ruualle on nykymaailmassa suuri kysyntä ja uusien tuotteiden lanseeraukseen paikallinen radiokanava on hyvä aloituspaikka.

Uusien tuotteiden lisäksi on erilaisia nimekkäitä tuotemerkkejä, jotka kaikki tuntevat. Kissanruoka on tuote, jota myös ostetaan säännöllisesti, joten erilaisten tuotemerkkien mainokset toimivat myös brändin tunnettuuden ylläpitäjinä. Isot kansainväliset firmat kissanruoka- ja eläintuotealalla suunnittelevat usein omat mainoksensa, jotka vain sovitetaan joka maahan omankielisiksi versioiksi. Jos kuitenkin ollaan luomassa radiomainosta alusta alkaen, kannattaa ottaa huomioon kaikki ne mahdollisuudet, mitä ääni antaa ilmaisukeinona. Jos ajatellaan kissanruokaa mainosartikkelina, on selvää, että kissan naukaisulla voidaan herättää suurta kiinnostusta paitsi kissanomistajissa myös kissoissa itsessään. Taitavalla äänisuunnittelulla kissan ääntely toimii sytykkeenä ostamiselle. Voiko kuvitella parempaa tehoa mainokselle kuin se, että kissa itse alkaa pyytää omistajaansa ostamaan kyseistä tuotetta kuultuaan naukumista radiosta? Kiinnostavan äänisuunnittelun lisäksi tarvitaan mainosääni, eli toisin sanoen lukija, jonka äänensävy sopii mainostamaan kissanruokaa.

Tuotteen myyjälle, oli se sitten kissanruokaa tai kesäfestivaalin lippuja, radiomainonta on tehokas tapa tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita. Paikallisradioissa kertaesitys on 30-50 euron luokkaa noin 30 sekunnin mainokselta. Monet paikallisradiot myös auttavat tekemään teknisesti toimivan mainoksen ja ne nauhoitetaan radiokanavien omissa studioissa. Valtakunnallisessa radiossa puhutaan useista tuhansista euroista, mutta kampanjoista voi saada myös hyviä tarjouksia. Sitäkin tärkeämpää on tehdä mainoksia, jotka todella uppoavat kuulijaansa. Oikealla suunnittelulla alkaen koko mainoksen perusideasta sen lopulliseen ääniversioon voidaan saavuttaa hyviä tuloksia.