Digitaalisen vallankumouksen ja älylaitteiden myötä perinteiset televisiot ja radiot ovat korvautuneet suurelta osin jokaisen taskusta löytyvällä älypuhelimella – tai niin ainakin suurin osa luulee. Kuitenkin radion merkitys ihmisten elämässä on yhä tänä päivänä suurempi kuin moni edes arvaakaan. Suurin syy tälle on oikeastaan varsin simppeli: autot ja bussimatkat.
Lähes jokainen suomalainen matkustaa päivittäin joko omalla henkilöautolla tai jollakin julkisen liikenteen välineellä. Kun määränpäähän kuljetaan näillä kulkuvälineillä, on kohde yleensä hieman pidemmän matkan päässä. Tällöin ihmiset kaipaavat usein matkansa ratoksi jotakin muuta kuin pelkkää hiljaisuutta. Tässä vaiheessa lavalle astuukin autoihin ja muihin kulkuvälineisiin sisäänrakennettu radio.
Radiosta löytyy kuunneltavaa aivan jokaiselle. Toiset haluavat kuunnella raskasta musiikkia, toisille kasarihitit ovat se juttu, jotkut taas tykkäävät jammailla uusimpien pop-hittien tahtiin kun taas jollekin maistuu enemmän iskelmä. Musiikki ei kuitenkaan ole ainut ohjelma, mitä radion taajuuksilla on tarjolla. Lähes jokaisella kanavalla esitetään lisäksi puheohjelmia ja niin sanottuja podcasteja, joissa juontajat keskustelevat keskenään ajankohtaisista tai hauskoista aiheista tai kertovat esimerkiksi säästä tai uutisia. On olemassa myös sellaisia radiokanavia, jotka on omistettu vain ja ainoastaan puheohjelmille. Puheen ja musiikin lomassa jokaiseen kanavaan kuuluu kuitenkin myös yksi olennainen seikka: radiomainokset.
Radiomainos on tehokas tapa markkinoida
Vaikka moni kohdistaakin nykyään suurimman osan markkinointibudjetistaan someen, ei kannata täysin unohtaa niitä perinteisempiä markkinointikeinoja. Siinä missä radiomainos saattaa joidenkin mielestä tuntua vanhanaikaiselta, on se todellisuudessa yksi vaikuttavimmista markkinointikeinoista. Radiossa voidaan markkinoida niin maailman parhaat pullonavaajat kuin muutkin kodin tuotteet, ja mainokset tavoittavat taatusti jopa miljoonia ihmisiä joka viikko. Koska radiosta puuttuu täysin tuo häiritsevä visuaalinen aspekti, ihmiset keskittyvät vain ja ainoastaan kuuntelemaan. Tällöin viesti menee takuuvarmasti perille. Jos mainostat pullonavaajaa, tavoittaa viestisi taatusti tuhansia kohderyhmääsi kuuluvia ja voit auditiivisin keinoin keskittyä kuvailemaan tuotettasi parhaalla mahdollisella tavalla. Radiomainonnassa erityisen suosittuja ovat kaikenlaiset mainosbiisit, ja voidaan jopa ajatella, että mitä ärsyttävämpi mainos, sen parempi. Kaikenlaiset toistot ja sävelet nimittäin jäävät ihmisen mieleen erityisen hyvin. Radiomainontaa kannattaa kokeilla, sillä se on paikallisella tasolla yllättävän edullista ja levikki on suuri.